Blog rapoarte Excel: exemple practice Youtube

Total vânzări cu focus la nivelul unui anumit angajat din echipă

În exemplul de astăzi, solicitarea operațională a clientului este pentru un raport foarte simplu, care să conțină o versiune centralizată a vânzărilor totale pe angajați, pentru a le avea la îndemână și a vedea situația comparativă, și apoi un raport care să-i ofere posibilitatea de a selecta un anumit angajat din prima listă, obținând detalii care să-i ofere o înțelegere mai profundă a contextului specific legat de performanța sa: data angajării și vechimea, locația magazinului, costurile salariale lunare, etc.

Cum putem îmbunătăți o analiză a vânzărilor

Săptămâna trecută am reușit să obținem o primă variantă de lucru a raportului nostru de analiză a vânzărilor, dar acum haideți să ne concentrăm pe modificările necesare ca urmare a testărilor efectuate:

Raportul existent funcționează excelent astăzi, dar ce se întâmplă în viitor, când apar noi clienți, care eventual să fie și alocați unui manager de portofoliu numit de curând?

Analiză vânzări cu un singur pivot care răspunde tuturor întrebărilor

Când vine vorba de analiza vânzărilor în funcție de mai multe criterii, cum ar fi clientul, produsul, magazinul, angajatul sau data vânzării, nu există ceva mai potrivit decât un tablou de bord (dashboard) cu slicer-e interconectate.

Acest instrument extraordinar oferă utilizatorului final posibilitatea de a alege care sunt cele mai interesante unghiuri din care să poată privi un anumit raport, similar întrucâtva cu un regim all-inclusive: toate datele necesare sunt disponibile și, în final, ingredientele sunt o chestiune de alegere și de gust personal.

Cum urmărim încasarea la timp a facturilor

De cele mai multe ori, folosim analiza vânzărilor pentru a spune povestea activității unei companii, dar câteodată trebuie să o ajustăm și în funcție de datele estimate de încasare a facturilor emise pentru vânzările respective, mai ales când aceste două momente nu sunt sincronizate și între ele se aștern multe zile, săptămâni sau chiar luni.

S-ar putea să avem un volum de vânzări excelent, dar dacă acestea nu sunt dublate de bani efectivi care intră în conturi (la data încasării sau chiar cu întârziere!) s-ar putea să ne aflăm în situația de a nu avea fonduri suficiente pentru a ne conduce afacerea.

Analiza încasărilor întârziate din firmă pe clienți

Așa cum am mai spus, momentul vânzării și momentul încasării banilor de la clientul respectiv sunt foarte diferite, și ar trebui să avem permanent în vedere ca aceste plăți să nu ne fie făcute cu întârziere, deoarece am putea întâmpina probleme legate de cashflow, mai ales la momentele la care avem și noi plăți de făcut către furnizori, salariați, taxe către bugetul de stat, etc.

Analiza încasărilor întârziate pe domenii de activitate clienți

Așa cum am mai spus, momentul vânzării și momentul încasării banilor de la clientul respectiv sunt foarte diferite, și ar trebui să avem permanent în vedere ca aceste plăți să nu ne fie făcute cu întârziere, deoarece am putea întâmpina probleme legate de cashflow, mai ales la momentele la care avem și noi plăți de făcut către furnizori, salariați, taxe către bugetul de stat, etc.

Estimarea scadențelor de plată a impozitelor

În cazul tuturor companiilor există taxe care trebuie plătite lunar, trimestrial sau anual, în funcție de profilul de activitate, legislația națională și alte criterii fiscale. Suma care trebuie plătită și scadențele impozitelor respective sunt uneori gestionate de firma de contabilitate, dar este întotdeauna o idee bună să fie verificate, deoarece penalitățile sunt costisitoare și, de asemenea, întârzierea plăților poate influența negativ rating-ul companiei.

Analiza plăților și corecțiile aplicate scadențelor de plată

Având deja estimările referitoare la taxe, ca sume de plătit și scadențe, constatăm că există o problemă legată de data efectivă la care s-au efectuat plățile.

Problema este că aceste plăți au fost programate să fie executate la datele de scadență respective, dar o parte dintre acestea erau zile de weekend, deci nelucrătoare/nebancare, ceea ce înseamnă ca plățile s-au făcut de fapt în următoarea zi bancară (luni).

Câmpuri calculate în sursa pivotului sau în pivot

Uneori, atunci când lucrăm cu pivoți Excel, avem nevoie să adăugăm o coloană suplimentară, care folosește de fapt ca punct de plecare o coloană existentă.

De exemplu, așa cum vom vedea împreună astăzi, avem un fișier sursă cu valoarea vânzărilor (fără TVA) pentru toate comenzile dintr-un anumit interval de timp, și vrem să vedem într-un pivot valorile totale ale vânzărilor la nivel de client și produs, cu și fără aplicarea cotei de TVA de 19%.

Validarea datelor și limitarea opțiunilor la alegerea inițială

Aplicarea unor reguli de validare a datelor în Excel este o modalitate excelentă de a limita opțiunile pentru utilizatorii finali ai unui fișier, astfel încât aceștia să poată alege mai rapid variante de completare și/sau să se asigure că alegerile făcute sunt corecte.

Acest lucru este util mai ales atunci când gestionăm mulți utilizatori care sunt rugați să adauge manual informații într-o sursă de date care ulterior va fi centralizată și folosită ca sursă pentru rapoartele noastre.

Top al valorilor și identificarea celor mai mici vânzări folosind pivoții

Săptămâna trecută am utilizat reguli de validare a datelor cu restricții (pe 2 niveluri ierarhice) pentru a obține o listă cu primele 5 produse care au avut cele mai mici vânzări pentru un anumit magazin dintr-o anumită categorie.

Aceste informații ar fi fost folosite ulterior pentru a planifica câteva campanii de marketing, în vederea creșterii vânzărilor acestor tipuri de produse.

O modalitate de urmărire a cheltuielilor personale

Păstrarea unei evidențe exacte a cheltuielilor personale nu este deloc o treabă ușoară: trebuie să ai un sistem care să funcționeze în cazul tău, să fie ușor de folosit și să îți ofere toate informațiile de care ai nevoie la momentul potrivit.

Poate îți dorești să pui niște bani deoparte pentru un proiect mai mare sau o vacanță, sau pur și simplu să vezi unde ți se duc toți banii în fiecare lună.

Analiza salariilor și prezentarea acestora pe intervale valorice

În majoritatea companiilor, rapoartele legate de salarii trebuie pregătite atent, astfel încât costurile salariale aferente unui angajat să nu se poată identifica exact, pentru a proteja confidențialitatea acestora.

Cu toate acestea, informațiile din bazele de date sunt cât se poate de exacte, deci vom avea nevoie de o modalitate de a grupa aceste salarii în anumite intervale de mărime, specifice fiecărei companii în parte.

O altă metodă de analiză a salariilor pe intervale

În majoritatea companiilor, rapoartele legate de salarii trebuie pregătite atent, astfel încât costurile salariale aferente unui angajat să nu se poată identifica exact, pentru a proteja confidențialitatea acestora.

Cu toate acestea, informațiile din bazele de date sunt cât se poate de exacte, deci vom avea nevoie de o modalitate de a grupa aceste salarii în anumite intervale de mărime, specifice fiecărei companii în parte.

Utilizarea Mail Merge pentru generarea automată a documentelor

Chiar dacă nu este disponibilă în Excel, opțiunea Mail Merge din Word utilizează însă, de cele mai multe ori, un fișier Excel ca sursă pentru baza de date necesară îmbinărilor. Este cazul redactării de contracte, sau de scrisori adresate clienților, generării de diplome sau oricărui alt document care are un format standard și câmpuri care necesită personalizare.

Desigur, putem folosi o bază de date Excel care conține coloane simple (numele clientului, adresa, reprezentantul legal al acestuia, etc.), dar putem să și adăugăm coloane suplimentare. Toate aceste informații pot fi incluse într-un document adresat clientului respectiv, folosind instrumente Excel.

Gestionarea scadențelor și monitorizarea plăților către furnizori

Am discutat deja despre cât de important este să încasăm sumele datorate de clienții noștri la timp, dar să nu uităm că avem de asemenea și responsabilitatea de a ne plăti furnizorii la timp.

Atunci când inițiem o relație comercială, fie că este cu un client sau cu un furnizor, avem reciproc încredere că bunurile sau serviciile vor fi livrate și plătite așa cum se prevede în contract, iar unul dintre punctele principale discutate la încheierea acestui contract este (pe lângă prețuri) data scadentă pentru plățile care urmează să fie efectuate conform acordului astfel încheiat.

Produse și servicii: vânzări versus profitabilitate

Am discutat deja despre cât de important este să încasăm sumele datorate de clienții noștri la timp, dar să nu uităm că avem de asemenea și responsabilitatea de a ne plăti furnizorii la timp.

Atunci când inițiem o relație comercială, fie că este cu un client sau cu un furnizor, avem reciproc încredere că bunurile sau serviciile vor fi livrate și plătite așa cum se prevede în contract, iar unul dintre punctele principale discutate la încheierea acestui contract este (pe lângă prețuri) data scadentă pentru plățile care urmează să fie efectuate conform acordului astfel încheiat.

O modalitate de înregistrare și gestionare a prezențelor

Păstrarea unei evidențe exacte a prezenței angajaților este o necesitate pentru orice companie, nu numai din perspectivă legală, ci și pentru calcularea corectă a salariilor datorate angajaților respectivi, a bonusurilor și a oricăror alte sume care trebuie plătite în funcție de prezență. Odată colectate datele privind prezența, companiile le pot analiza pentru a identifica anumite similitudini, tendințe și potențiale probleme.

Această analiză poate ajuta la îmbunătățirea modului în care este urmărită activitatea salariaților, la identificarea aspectelor relevante pentru gestionarea situației angajaților, și la asigurarea conformității cu legile din domeniul Resurselor Umane și cu regulamentele interne ale companiei.

O modalitate simplă de prezentare a indicatorilor - cheie

Toate instrumentele de Business Intelligence, cum ar fi Power BI de exemplu, au cel puțin o metodă excelentă de a afișa indicatorii importanți, și informații adiacente acestora. Fie că se numesc Tiles, sau Cards, sau că au poate alte denumiri în funcție de soft-ul folosit, importanța lor constă în faptul că sunt foarte relevanți pentru tablourile de bord destinate managerilor, fiind de obicei prezentați în partea de sus a paginii principale.

Rolul lor este de a concentra atenția asupra unui anumit indicator de performanță important, prezentat la nivel de total, pentru a-l avea la dispoziție împreună cu grafice de evoluție, de exemplu.

Raport de evoluție lunară a vânzărilor (fără pivoți)

Raportările aferente vânzărilor pot fi uneori destul de complicate, mai ales având în vedere că există multe modalități de a măsura rezultatele lor. Poate trebuie să compari valoarea vânzărilor cu target-ul, sau cu vânzările din aceeași perioadă a anului trecut, sau cu vânzările de luna trecută.

Poate că trebuie să le prezinți ca valori lunare sau ca vânzări cumulate la nivelul anului curent. Poate că trebuie să adaugi și niște KPI-uri, cum ar fi de exemplu evoluția procentuală a vânzărilor de la an la an sau de la lună la lună.

Alt raport cu evoluția lunară a vânzărilor (fără pivoți)

Săptămâna trecută am pregătit un raport lunar al vânzărilor pe client, utilizând în special funcția SUMIFS pentru a totaliza valoarea vânzărilor în funcție de numele clientului, anul și luna vânzării, acestea fiind comparate cu numele coloanelor lunilor din raport, concepute astfel încât să poată fi utilizate ca și chei comune de către SUMIFS.

Astăzi vom folosi o abordare diferită pentru aceeași cerință, deoarece vom construi alte formule pentru a alinia datele vânzărilor cu numele coloanelor noastre pentru lunile respective, astfel încât să fie utilizate de SUMIFS într-un mod similar.

Identificarea celor mai recente informații din baza de date

Există situații când trebuie să extragem anumite informații dintr-o bază de date, dar nu avem o cheie de căutare unică și astfel nu putem folosi funcția VLOOKUP, deoarece am obține rezultate greșite.

Nu putem nici să ștergem duplicatele respective, deoarece toate informațiile sunt necesare în baza noastră de date, oferind indicii utile despre un anumit moment în timp.

Și totuși, trebuie să găsim o metodă de a folosi corect informațiile existente, iar în acest caz funcția XLOOKUP este soluția noastră salvatoare.

Detalii despre evoluția lunară a vânzărilor: mini-grafice

La construirea Dashboard-urilor, există întotdeauna preocuparea legată de spațiu: design-ul ar trebui să fie cât mai eficient, pentru ca rapoartele să răspundă pe deplin nevoilor utilizatorilor cărora li se adresează.

Prea multe grafice așezate pe aceeași pagină o vor aglomera foarte mult, și nu este întotdeauna nevoie de rapoarte detaliate atunci când construim tablouri de bord destinate managerilor de top.

În acest context, construirea unor grafice frumoase, dar de dimensiuni relativ mari, s-ar putea să nu ne ajute, caz în care, pornind de la solicitările primite, putem găsi o soluție diferită prin utilizarea graficelor de tip Sparkline.

Formatarea condiționată aplicabilă indicatorilor analizați

Formatarea condiționată în Excel nu este ceva ce eu personal folosesc zilnic, mai ales pentru că folosesc deja diferite alte metode de design pentru rapoarte si dashboard-uri, și pentru că nici nu lucrez prea mult cu moduri tabelare de prezentare a informațiilor.

Cu toate acestea, există mulți oameni care o folosesc, și o mulțime de cazuri când avem nevoie de aplicarea formatării condiționate, în special pe tabele care nu sunt prea aglomerate pentru a fi corect interpretate, și în care avem nevoie ca numerele să fie identificate rapid.

Goal Seek în Excel: obținerea unui anumit tip de rezultat

De obicei, calculăm valorile anumitor indicatori de business folosind sursele de date și modul de calcul specific fiecărui caz, obținând un rezultat care va fi prezentat utilizatorilor finali, într-un fel sau altul (poate inclus într-un dashboard Excel, poate într-o prezentare PowerPoint). În acest fel, fluxurile de intrare și de ieșire a datelor sunt destul de vizibile, mai ales dacă folosim formule și nu transformări în background (ca de exemplu Power Query).

Cu toate acestea, uneori trebuie să privim cu alți ochi aceste rezultate, și să construim o analiză de tipul „dar dacă”, adică un fel de inginerie inversă: ce se întâmplă dacă dorim ca rezultatul final să aibă o anumită valoare? Care sunt modificările care trebuie aplicate datelor noastre de intrare, pentru a obține rezultatul dorit?

Top 3 rapoarte Excel care-ți pot schimba viața

Nu știu dacă v-am mai spus, dar deși nu sunt deloc superstițioasă, pentru mine numărul 13 a fost mai mereu legat de bucurii și mai deloc de ghinioane 😊, iar data de 13 iunie a acestui an n-a făcut excepție.

Am fost invitată să expun o parte din experiența mea legată de Excel și diferitele solicitări din partea clienților cu care am colaborat până acum, în cadrul canalului Youtube SSBI Central (o casă minunată pentru oricine interesat să învețe mai multe despre instrumente mai avansate ale Excel-ului și mai ales despre Power BI).

O modalitate eficientă de a calcula vechimea salariaților

Un raport important pentru orice companie este legat de informațiile aferente vechimii în muncă a angajaților săi. De exemplu, în unele țări, legislația impune ca o companie să acorde angajaților câte o zi suplimentară de concediu pentru fiecare 5 ani încheiați de activitate, după o anumită vârstă.

Există, de asemenea, cazuri în care angajatul are nevoie de o adeverință care să precizeze numărul total de ani, luni și zile lucrate într-o anumită perioadă de timp: de exemplu, aceasta poate fi folosită pentru alocarea drepturilor la indemnizație de șomaj în cazul unei concedieri, sau pentru obținerea unui împrumut de la bancă, etc.

Calculul reducerii prețului unitar în funcție de cantitate

În cele mai multe cazuri, clienților fideli sau celor cu care dorim să construim relații pe termen lung li se oferă diverse tipuri de reduceri, care sunt diferite de cele oferite clienților noi. Pentru clienții noi există de obicei o reducere unică acordată odată cu prima lor achiziție, sau poate primesc mostre gratuite ale produselor companiei, astfel încât să încerce produsele înainte de a decide să le cumpere (sau nu).

Există însă și campanii de reduceri dedicate acelor clienți care sunt deja partenerii noștri de afaceri de mai mult timp, sau care au cumpărat cantități semnificative dintr-un anumit produs.

Costurile ingredientelor unui produs conform unui rețetar

Orice companie ar trebui să aibă o imagine clară a tuturor costurilor legate de un anumit produs, în comparație cu prețul de vânzare al produsului respectiv. Acest lucru este util nu numai la calcularea profitului aferent fiecărei unități vândute, ci și pentru a estima până unde se poate merge cu oferirea unei reduceri, de exemplu. Și desigur, acest tip de calcul al costurilor poate servi multor altor scopuri, în funcție de nevoile specifice ale fiecărei companii.

Acestea fiind spuse, calcularea costurilor complete pentru produsele noastre este complicată. Există o mulțime de costuri directe ușor de identificat (cum ar fi cacao, zahăr, lapte praf etc. dacă producem ciocolată, de exemplu) și, de asemenea, alte costuri indirecte care ar trebui alocate activității noastre de producție: costuri salariale, chirie, marketing, asigurare etc.

Calculul costurilor salariale versus costurile materialelor

O imagine clară a tuturor costurilor legate de un anumit produs, în comparație cu prețul de vânzare al produsului respectiv, este o necesitate pentru orice companie. Acest lucru este util nu numai la calcularea profitului aferent fiecărei unități vândute, ci și pentru a estima până unde se poate merge cu oferirea unei reduceri, de exemplu. Și desigur, acest tip de calcul al costurilor poate servi multor altor scopuri, în funcție de nevoile specifice ale fiecărei companii.

Dar calcularea costurilor complete pentru produsele noastre este complicată. Există o mulțime de costuri directe ușor de identificat (cum ar fi cacao, zahăr, lapte praf etc. dacă producem ciocolată, de exemplu) și, de asemenea, alte costuri indirecte care ar trebui alocate activității noastre de producție: costuri salariale, chirie, marketing, asigurare etc.

O metodă de monitorizare a vânzărilor cumulate pe lună și an

Nu există Raportul Perfect: depinde de atât de mulți factori, ca de exemplu câte detalii vrei să iei în considerare și cine este publicul țintă pentru acel conținut. Unele dintre aceste criterii sunt interdependente: la modul ideal, îți dorești ca managerii de top să vadă imaginea de ansamblu (poate într-un tablou de bord), iar departamentele operaționale să aibă o versiune detaliată a cifrelor din spatele acelui tablou de bord.

Dar ar trebui să ținem întotdeauna cont de faptul că, mai mereu, mai puțin înseamnă mai mult, așa că ar trebui să alegem cea mai bună opțiune pentru a prezenta informațiile relevante cât mai concis posibil și să le prezentăm într-un mod atractiv, dar fără a exagera.

Ofertă de prețuri promoționale la aniversările comerciale

În cele mai multe cazuri, clienților fideli sau celor cu care dorim să construim relații pe termen lung li se oferă diverse tipuri de reduceri, care sunt diferite de cele oferite clienților noi. Pentru clienții noi există de obicei o reducere unică acordată odată cu prima lor achiziție, sau poate primesc mostre gratuite ale produselor companiei, astfel încât să încerce produsele înainte de a decide să le cumpere (sau nu).

Dar există și programe de reduceri dedicate fiecărui client la data lui aniversară: de exemplu, în fiecare an putem sărbători data la care am început colaborarea cu clientul respectiv, oferindu-i o reducere pentru toate achizițiile făcute în acea zi.

Scadența facturilor cu zile lucrătoare și sărbători legale

Atunci când ținem evidența facturilor, este esențial să calculăm scadențele corecte: vom folosi fie zile calendaristice, fie zile lucrătoare, în funcție de tipul de contract pe care îl avem cu fiecare client.

De cele mai multe ori, ziua lucrătoare este acea zi care nu este sâmbătă, duminică sau o sărbătoare legală, dar uneori acest tipar trebuie ajustat în funcție de specificul local, așa că este important să se definească exact acest termen la semnarea contractului: de exemplu, există țări în care weekend-ul este diferit de zilele de sâmbătă și duminică și, de asemenea (când avem de-a face cu clienți externi), este important să se specifice în contract sărbătorile legale ale cărei țări vor fi luate în considerare (clientul va avea sărbători legale diferite de noi, deci care zile vor fi excluse din calcule?)

Cum construim un fișier de ofertare rapidă pentru clienți

Când începi o afacere, poate că un formular de ofertare nu este tocmai primul lucru la care te gândești: la început, ai puțini clienți și doar câteva solicitări de servicii sau produse destinate acestora. Ai alte activități importante și mai urgente de care să te ocupi, și te obișnuiești pe zi ce trece cu noul tău rol.

Cu toate acestea, la un moment dat după ce activitatea ta crește și aduce cu ea o mai bună înțelegere a ceea ce își doresc clienții tăi atunci când plasează o comandă, s-ar putea să îți dorești să poți configura un formular de ofertare dedicat, pentru a-l personaliza si a-l transmite rapid clienților, pe baza cererilor primite.

O variantă de monitorizare a termenelor de plată recurente

Am discutat deja despre cât de important este să încasăm sumele datorate de clienții noștri la timp, dar să nu uităm că avem de asemenea și responsabilitatea de a ne plăti furnizorii la timp.

Atunci când inițiem o relație comercială, fie că este cu un client sau cu un furnizor, avem reciproc încredere că bunurile sau serviciile vor fi livrate și plătite așa cum se prevede în contract, iar unul dintre punctele principale discutate la încheierea acestui contract este (pe lângă prețuri) data scadentă pentru plățile care urmează să fie efectuate conform acordului astfel încheiat.

Vânzări și profitabilitate: construirea unui buget viitor

Toamna este anotimpul în care începe școala în majoritatea țărilor, dar pentru aceia dintre noi care nu mai sunt la școală, uneori înseamnă că trebuie să înceapă planificarea pentru bugetul anului următor.

Construirea unui buget și stabilirea target-urilor pentru echipele de vânzări nu este deloc o sarcină ușoară, deoarece este una dintre cele mai importante activități în orice companie. Ca să fiu sinceră, pe vremea când lucram în sectorul bancar, să mă ocup de întreaga activitate de bugetare a fost ceva ce mi-a plăcut foarte mult să fac ani la rând, ca parte din activitatea mea de controlor de gestiune, și este esențial să ai un sistem de raportare fiabil, care să-ți susțină analiza necesară pentru această sarcină.

Grafice de evoluție: vânzări lunare pentru viitorul buget

Atunci când se construiesc rapoarte care să fie apoi utilizate pentru analiza datelor în contextul activității de bugetare, există întotdeauna preocuparea referitoare la spațiu: designul ar trebui să fie cât mai eficient, pentru a afișa toate informațiile necesare utilizatorilor implicați în proces.

Prea multe elemente într-un grafic l-ar putea face să pară foarte încărcat, și nu avem întotdeauna nevoie de un grafic atât de complex atunci când construim un buget care să conțină target-ul de vânzări pentru echipa noastră. În acest context, realizarea unor grafice de mari dimensiuni nu prea este de ajutor, și având în vedere scopul despre care vorbim, putem găsi o soluție diferită prin utilizarea unor grafice de tip Sparklines.

Franciza: centralizarea comenzilor primite de la locații

În orice companie apare la un moment dat nevoia de a centraliza sursele de date: poate fișele de prezență trebuie îmbinate, poate trebuie verificat inventarul, sau poate trebuie să grupăm mai multe comenzi primite de la magazinele noastre, pentru a obține numărul total de produse pe care va trebui să le pregătim pentru ele. Uneori avem un sistem separat pentru a face această treabă, dar uneori este mai simplu și mai ieftin să folosim Excel-ul în acest scop.

Să ne imaginăm că reprezentăm o franciză, oferind clienților noștri produse de cafea și ciocolată prin intermediul câtorva magazine situate în diferite orașe. Produsele sunt standardizate, așa că toate rețetele trebuie preparate la fel, folosind aceleași ingrediente. În fiecare săptămână, vineri, fiecare magazin trebuie să înregistreze într-un fișier Excel cantitatea solicitată din fiecare materie primă folosită la prepararea produselor de cafea și ciocolată, în funcție de stocul său anterior și de vânzările înregistrate în timpul săptămânii.

Facturile neîncasate și monitorizarea lor cu Checkboxes

Există multe modalități de a monitoriza facturile emise clienților noștri, care trebuie plătite pînă la un anumit moment (dată scadentă). Valoarea vânzărilor este importantă, dar ne poate și păcăli: este cel puțin la fel de important să și încasăm banii datorați pentru produsele sau serviciile comercializate, deoarece în caz contrar gestiunea fluxului de numerar va deveni rapid un coșmar pentru firma noastră.

O modalitate de a monitoriza facturile emise (manual sau în mod automat, folosind extrasele bancare) este să bifăm digital fiecare factură, pe măsură ce acestea sunt plătite sau confirmate în evidența noastră internă. În acest fel, cash flow-ul estimat (pe baza scadențelor de plată) va fi „corectat” în timp real, în funcție de încasările efective (înainte sau după scadență). Aceasta este o modalitate foarte eficientă de a păstra controlul asupra activității noastre comerciale și financiare: nimeni nu dorește să vândă produse sau servicii clienților care nu plătesc la termenul agreat.

Analiza rapidă a datelor: pivoți și grafice cu doar un click

Una dintre cele mai interesante opțiuni dacă lucrezi în Excel folosind versiunea Office 365, este că ai un asistent personal care să te ghideze pentru a profita la maximum de sursele de date disponibile: mă refer la opțiunea „Analyze Data”, disponibilă ca un Tab separat în meniul Home.

La un moment dat, această opțiune a fost de fapt numită „Ideas” și cred că a fost o alegere excelentă, deoarece te așteptai să primești sugestii pornind de la datele tale brute, despre ce fel de rapoarte ai putea construi plecând de la sursele de date respective.

Această opțiune se bazează pe interpretarea limbajului natural, ceea ce înseamnă că poți explica în câteva cuvinte ce tip de raport îți dorești să primești, gata făcut în câteva secunde.

Evidența stocurilor și asigurarea unui stoc minim per produs

Există multe modalități prin care îți poți urmări stocurile de produse, pentru a te asigura că ai întotdeauna cantitatea necesară pentru a ține pasul cu comenzile clienților tăi. De asemenea, inventarul care trebuie făcut la sfârșitul fiecărui an este o cerință legală, așa că și acest aspect trebuie să poată fi gestionat de instrumentul pe care îl folosești în prezent, oricare ar fi acesta.

De cele mai multe ori, stocul este gestionat prin intermediul unui software dedicat, mai ales dacă produsele pe care le ai sunt mai complexe: de exemplu, poți avea același produs în culori diferite, astfel încât vei avea nevoie fie de un ID diferit pentru fiecare culoare a aceluiași produs, fie de un ID comun la nivel de produs, împreună cu un atribut corespondent fiecărei culori. De asemenea, poate că produsele tale au dată de expirare, așa că în acest caz nu contează doar cantitatea, ci și distribuția în timp a unui produs.

Reduceri sezoniere și calculul de impact asupra vânzărilor

În cele mai multe cazuri, clienților fideli sau celor cu care dorim să construim relații pe termen lung li se oferă diverse tipuri de reduceri, care sunt diferite de cele oferite clienților noi.

Pentru clienții noi există de obicei o reducere unică acordată odată cu prima lor achiziție, sau poate primesc mostre gratuite ale produselor companiei, astfel încât să încerce produsele înainte de a decide să le cumpere (sau nu).

Există însă și reduceri de sezon, care sunt oferite într-un interval de timp definit, pentru toate produsele sau pentru un anumit produs relevant pentru campania respectivă.