Cum urmărim încasarea la timp a facturilor

De cele mai multe ori, folosim analiza vânzărilor pentru a spune povestea activității unei companii, dar câteodată trebuie să o ajustăm și în funcție de datele estimate de încasare a facturilor emise pentru vânzările respective, mai ales când aceste două momente nu sunt sincronizate și între ele se aștern multe zile, săptămâni sau chiar luni.

S-ar putea să avem un volum de vânzări excelent, dar dacă acestea nu sunt dublate de bani efectivi care intră în conturi (la data încasării sau chiar cu întârziere!) s-ar putea să ne aflăm în situația de a nu avea fonduri suficiente pentru a ne conduce afacerea.

Acesta este în special cazul anumitor modele de business, pentru care în mod obișnuit trece o perioadă lungă de timp între efectuarea vânzării și încasarea sumelor din vânzarea respectivă, cum ar fi farmaciile din anumite țări, de exemplu, unde există scheme de tratament care se vând astăzi și apoi se așteaptă luni de zile rambursarea banilor de la stat.

Dar viața merge înainte: între timp, salariile și chiria trebuie plătite, și chiar și impozitele pentru aceste venituri înregistrate dar neîncasate încă trebuie de asemenea plătite. Deci, cum ne putem asigura că aceste două fluxuri de venituri și încasări sunt sincronizate?

Primul pas este să urmărim cu regularitate încasările estimate, așa cum vom proceda astăzi, iar apoi să urmărim încasarea lor efectivă (pentru fiecare client, în fiecare săptămână sau chiar zilnic), astfel încât să putem controla procesul și să luăm măsuri de corecție în timp util, dacă este cazul.