Orice companie ar trebui să aibă o imagine clară a tuturor costurilor legate de un anumit produs, în comparație cu prețul de vânzare al produsului respectiv. Acest lucru este util nu numai la calcularea profitului aferent fiecărei unități vândute, ci și pentru a estima până unde se poate merge cu oferirea unei reduceri, de exemplu. Și desigur, acest tip de calcul al costurilor poate servi multor altor scopuri, în funcție de nevoile specifice ale fiecărei companii.
Acestea fiind spuse, calcularea costurilor complete pentru produsele noastre este complicată. Există o mulțime de costuri directe ușor de identificat (cum ar fi cacao, zahăr, lapte praf etc. dacă producem ciocolată, de exemplu) și, de asemenea, alte costuri indirecte care ar trebui alocate activității noastre de producție: costuri salariale, chirie, marketing, asigurare etc.
De obicei, costurile directe sunt cele care au cel mai mare impact asupra costului total pe produs, dar s-ar putea ca lucrurile să nu stea întotdeauna astfel. Dacă oferim servicii și nu mărfuri, calculul este cu atât mai dificil cu cât trebuie să luăm în considerare nu doar timpul propriu-zis de execuție a serviciilor respective, ci și toată perioada în care am acumulat acele cunoștințe care să ne permită să oferim astăzi serviciile menționate. Să luăm ca exemplu un contabil care oferă servicii de consultanță: cunoaștem prețul orelor de consultanță, dar este dificil de calculat costul tuturor cunoștințelor necesare pentru a putea exercita profesie, timpul petrecut zilnic cu citirea tuturor actualizărilor legislative și fiscale, certificările și examenele care trebuie promovate periodic pentru a putea continua să ofere aceste servicii, etc.
Astăzi vom construi un exemplu foarte simplu despre cum putem calcula unele costuri directe pentru produsele noastre, pe baza costurilor pentru toate ingredientele incluse în acestea, folosind un rețetar pentru fiecare produs. Acest lucru ne va oferi un punct de plecare suficient de bun pentru calculul nostru, și ne va permite să explorăm ulterior și alte costuri indirecte pe le-am putea adăuga, pentru a obține un cost total complet.
Să vedem cum funcționează!