Vânzări și profitabilitate: construirea unui buget viitor

Toamna este anotimpul în care începe școala în majoritatea țărilor, dar pentru aceia dintre noi care nu mai sunt la școală, uneori înseamnă că trebuie să înceapă planificarea pentru bugetul anului următor.

Construirea unui buget și stabilirea target-urilor pentru echipele de vânzări nu este deloc o sarcină ușoară, deoarece este una dintre cele mai importante activități în orice companie. Ca să fiu sinceră, pe vremea când lucram în sectorul bancar, să mă ocup de întreaga activitate de bugetare a fost ceva ce mi-a plăcut foarte mult să fac ani la rând, ca parte din activitatea mea de controlor de gestiune, și este esențial să ai un sistem de raportare fiabil, care să-ți susțină analiza necesară pentru această sarcină.

Am început întotdeauna acest proces cu date istorice pentru 3-4 ani în urmă, într-un format care poate fi analizat ulterior pentru a înțelege care a fost evoluția în timp a fiecărui produs, mai ales în contextul în care preferințele consumatorilor se modifică rapid de la an la an (mai ales când vorbim de oferte inovatoare, așa cum sunt produsele bancare).

În exemplul nostru de astăzi, avem o bază de date care conține informații despre vânzările ultimilor 2 ani, și dorim să construim un raport care să afișeze evoluția lunară a vânzărilor corespunzătoare fiecărei categorii de produse. Mai mult decât atât, ne dorim să includem în acest raport și profitabilitatea fiecărei categorii, astfel încât să înțelegem mai bine care sunt produsele cele mai profitabile pentru compania noastră, astfel încât acestea să fie promovate mai mult anul viitor, în cadrul campaniilor noastre de marketing.

Să vedem cum reușim să obținem acest lucru!